Google Analytics 4 budou událostí roku

Za rok touto dobou budeme se slzou v oku vzpomínat na staré dobré Universal Analytics. Nebo ne? 1.7. 2023 Přesně v tento den dojde k ukončení služby Google Universal Analytics, konkrétně do ní přestanou proudit data z vašich webů. Zároveň tímto dnem nastává vláda Google Analytics 4, které jsou evolucí nebo spíše revolucí v oblasti webové analytiky. Dobrá zpráva je, že stará data z UA budou k dispozici ještě dalších 6 měsíců. Zmínit bychom měli fakt, že předplatitelé služby GA360 budou mít ukončení posunuté o 3 měsíce do 1. října.

A co my s tím?

Každý analytik, PPCčkař nebo markeťák si bude muset projít touto pětibodovou osvětou:

  1. Odmítnutí – „Nepotřebuju ty nový GAčka, stačí mi UAčka“
  2. Hněv – „Cože? Google chce vypnout UAčka? To jsou ***“
  3. Smlouvání – „A nešel by ten termín posunout ? Napíšu do Googlu“
  4. Smutek – „Achjo, jak jen se mám naučit s tím novým GAčkem“
  5. Přijmutí – „Wow, ty nový GAčka umí tolik nových věcí, s tím asi zvládnu žít“

A teď vážně.

Důležité je v této chvíli nemeškat a okamžitě rozjet GA4 souběžně s již spuštěnými UA tzv. dual tracking. Tímto získáme množství dat, které můžeme následně porovnávat a zároveň se sžívat s novými funkcemi Google Analytics 4. Výsledky měření se nebudou vždy úplně shodovat, jelikož jsou obě služby postaveny na rozdílných principech měření, které si ještě popíšeme.

Když dva dělají totéž, není to totéž

Nejprve si vysvětlíme jak poznat, že pracujeme s GA4 a ne UA. Pro ověření stačí rozkliknout pole účtů v levém horním rohu. Po rozbalení nabídky se ve sloupci nachází seznamy účtů a jejich ID. Pokud ID začíná písmeny UA, je jasné, že se jedná o Universal Analytics. V opačném případě jde o GA4. Při zakládání nových účtů je GA4 defaultně přednastaven. Události. Tak se dá shrnout hlavní princip v měření u GA4 – a také to vysvětluje skrytý vtípek v nadpisu.

Události jsou teď hlavní metrikou a lze pomocí nich téměř dokonale analyzovat chování zákazníka.

Základ je v určité timeline, do které se propisují nadefinované události. Díky nim vidíme kdy a odkud uživatel přišel, kde se pohyboval, co viděl a co případně rozhodlo o jeho konverzi. UA pracují na principu návštěv neboli relací, kde se měří čas strávený na stránce, bounce rate či konverzní poměr.

Výhled do budoucna

Konkrétně výhled do cookieless future. Teď si říkáte, proč už v tak děsivém článku zmiňuji další strašidlo markeťáků. Jednoduše proto, že GA4 bylo navrženo s ohledem na splnění zpřísňujících se pravidel ohledně ochrany soukromí, a to včetně cookieless future či GDPR. Jeho fungování je nezávislé na tzv. third-party cookies. Díky strojovému učení zvládne Google, jakožto velký hráč na poli strojového učení, predikovat chování uživatelů a chybějící data doplnit.

Díky těmto nesporným výhodám povstane nový král webové analytiky.

Rubriky

PPC

Sociální sítě

Analytika

Copywriting

Obsahový marketing

WordPress DIVI

Co si dál přečíst

E-shopařovo eso v rukávu – Google nákupy

E-shopařovo eso v rukávu – Google nákupy

Známý mi říkal, že jeho PLA funguje lépe než Google nákupy. Jak to tedy je? Zasvěcení už ví, že ten známý je buď marketingové poleno nebo si z vás jen dělám legraci. Pravda je taková, že Google nákupy a PLA (Product Listing Ads) jsou dvě totožné věci. Jedná se o typ...

číst více

Zaujal vás článek?

Chcete požádat o konzultaci nebo audit zdarma? Napište mi na e-mail stella@stelladigital.cz Ozvu se vám.