Říká se, že češtinu je těžké se naučit, alespoň pro cizince. S finštinou je to daleko horší. Obojí však bledne v porovnání se zkratkami marketingového specialisty.
PPC
Ano začínáme zlehka, mnozí již tuší správně, že PPC znamená pay-per-click. Volně přeloženo do češtiny je to platba za proklik a jedná se o marketingový systém placené reklamy.
KW
KW neboli keyword neboli klíčové slovo. Základní stavební kámen vyhledávací sítě. Klíčové slovo reprezentuje uživatelovu myšlenku toho, co chce na webu vyhledávat.
URL
Adresa webové stránky nic víc, nic míň. Čekali jste krkolomný anglický název? Pak vás zklamu, protože se používá čistě tato zkratka. Jedná se o důležitý parametr, který se nastavuje takřka v každé kampani, jelikož při prokliku odkazuje na váš web.
CTR
Teď zase trochu angličtiny. CTR neboli clickthrough rate je jeden z ukazatelů výkonnosti reklamy a značí míru prokliku. Ta nám v procentech říká, kolik uživatelů kliknulo na reklamu v poměru k počtu zobrazení reklamy. Stručně řečeno, jedná se o ukazatel atraktivity reklamy.
CPC
Cost-per-click – nebo také cena za proklik. PPCčkářův denní chléb i prokletí, jelikož již zmiňované CPCčko bývá velice často měněným parametrem v kampani za účelem její optimalizace.
CPT + CPM
Obě tyto zkratky znamenají jednu a tu samou věc a tou je cena za tisíc zobrazení. K čemu nám je dobrá? Používá se nejčastěji v obsahové reklamě pro platbu za shlédnutí bannerů (počtu impresí). U Skliku je nejlepší volbou k platbě za Branding.
PNO
Jedna z mála českých zkratek, která značí podíl nákladů na obratu a vyjadřuje v procentech poměr nákladů na reklamu k hodnotě konverzí. Uff… to bylo složité. Teď to zjednoduším. PNO nám říká, kolik procent z obratu spolkla reklama. V řeči čísel: Když nás reklama stála 100 Kč a díky ní jsme vydělali 500 Kč, znamená že: 100/500= 0,2 *100 = 20 % PNO. Používá se v Skliku.
ROAS
Aby to s PNO nebylo tak snadné, tak tu máme ROASku. Přeloženo do srozumitelné řeči to znamená návratnost prostředků vložených do reklamy. Ok ani mě to nezní srozumitelně. Zjednodušeně se jedná o ukazatel jako je PNO, ale v opačném gardu. Ten říká, že když vložím 100kč do reklamy a přinese mi 500 Kč, pak se jedná o ROAS 500 %. Používá se v Google Ads.
RMK + RTG
Znovu tu máme stejný ukazatel, jen s odlišným názvem.
RMK značí remarketing, což je oblíbený druh cílení v obsahové kampani – používá se u Google Ads.
RTG značí retargeting a je to pořád ta samá věc, jen ji najdete v Skliku.
U obou zkratek se ještě může vyskytovat první písmeno D. Potom se jedná o pokročilejší verzi cílení a to dynamický remarketing či retargeting – DRMK + DRTG.
GA4
Jedněmi proklínány, druhými milovány… ne, nejde o žádný dietní plán ani permanentku do posilovny.
Google Analytics 4 jsou mocný a relativně nový nástroj určený pro marketingovou analýzu.
GTM
Google Tag Manager, v češtině skromně nazývaný správce značek Google. Je pravá ruka GA4 a neocenitelný přítel těch, kteří si nemají s webmastery co říct. S jeho pomocí lze během pár minut vložit na web téměř jakýkoliv měřící kód.